SELÜLİT

Selülit, deri altında düzensiz ve aşırı yağ birikiminin bölgedeki kan dolaşımını bozması  nedeniyle  oluşan, ödemin de sıklıkla eşlik ettiği bir rahatsızlıktır. Portakal kabuğuna benzer görüntüsü nedeniyle görsel bir rahatsızlık nedenidir. Bu belirtilere zaman içerisinde ağrı da eşlik edebilmektedir.

SELÜLİTİN NEDENLERİ NELERDİR?

Selülitin nedenleri, hormonal nedenler ve genetik yapı ve yaşam tarzıdır.

FİZYOLOJİK ve HORMONAL NEDENLER:

Fizyolojik ve hormonal farklılıklar, dolaşım bozukluğu, estrojen fazlalığı, sindirim sistemi bozuklukları selülite zemin hazırlayan önemli faktörlerdir. Kadınlarda salgılanan estrojen seviyesinin yüksek olması yağ depolanmasını artırarak selülit olasılığını artırmaktadır. Kadınlarda erkeklere göre daha fazla görülme nedeni budur.

GENETİK NEDENLER:

Genetik etkenler de önemlidir. Ailede, anne, teyze, hala gibi birinci dereceden yakın akrabalarda selülit var ise kişide olma olasılığı artmaktadır.  Selülitin yerleşim bölgesi de benzerlik göstermektedir.

YAŞAM TARZI:

Sedanter yaşam tarzı dediğimiz, hareketsiz ve oturarak çalışanlarda selülit daha fazla görülmektedir.

Aynı şekilde az su içenlerde, gazlı içecek tüketenlerde, kızartılmış hazır besinlerle beslenenlerde, aşırı şeker ve tuz tüketiminde,  karbonhidrat ve yağın aşırı tüketiminde, stres, dar giysiler, topuklu ayakkabı, alkol ve sigara kullanımında selülit görülme olasılığı artmaktadır.

SELÜLİT DAHA ÇOK KİLOLU İNSANLARDA MI GÖRÜLÜR?

Selülit, hormonal duruma bağlı ve genetik alt yapı ile ilgili bir oluşum olduğu için sadece kilolu insanlarda görülmez. Zayıf insanlarda da selülit görülebilmektedir. Fakat kilolu insanlarda yağ dokusunun artması nedeniyle dolaşımın bozulma olasılığı zayıf insanlara göre daha fazla olduğundan, selülit görülme oranı artmaktadır.

SELÜLİT NASIL OLUŞUR?

Selülit olan vücut bölgesinde kan dolaşımı yavaşlamıştır. Kan dolaşımı yavaşlayan bölgede damar dışına sıvı sızar. Sıvı sızması sonucunda ödem meydana gelir. Hem bu sızıntı hem de yağ dokusunun damara yaptığı basınç nedeniyle bölgenin kanlanması bozulur. Beslenmesi bozulan bölge, zamanla fibröz bantlar dediğimiz oluşumlarla çevrelenir. Fibröz bantlarla çevrelenmiş olan yağ dokusu, cildin portakal kabuğu gibi görünmesine neden olur. Bu döngü artarak devam eder.

SELÜLİT TANISI NASIL KONUR?

Selülit tanısı fizik muayene ile konulabildiği gibi, termografi, manyetik rezonans gibi yöntemlerden de faydalanılabilir. Selülitli bölgenin kanlanması bozuktur. Bu nedenle termografide normal vücut ısısından daha soğuk bir alan görülür. Manyetik rezonansta ise yağ dokusunun yerleşimi ve kalınlığı tespit edilebilir.

Klinik olarak 3 grupta incelenebilir:

1. Derece; selülit dışarıdan belli olmaz. Ancak parmakla sıkıldığında portakal görünümü oluşur.

2. Derece; dışarıdan hafif bir şekilde görünür ancak fazla belirgin değildir.

3. Derece; selülit görünümü oldukça belirgindir ve bazen ağrı yapabilir.

SELÜLİT NASIL TEDAVİ EDİLİR?

Selülit tedavisinde öncelikle,  selülite neden olabilecek etkenlerin ortadan kaldırılmalıdır. Bol su içmek, sağlıklı beslenmek, sigara ve alkolden uzak durmak, kahve, çay, gazlı içecekleri mümkün olduğu kadar azaltmak, tuz ve şeker tüketimini azaltmak, yüksek topuklu ayakkabılar kullanmamak,  hareketli bir yaşam tarzını benimsemek, sporu hayatımıza dahil etmek, selülitin ilerlemesini büyük ölçüde önleyecektir. Ancak oluşmuş olan selülitin tedavisinde temel prensip, selülitin oluşum nedenlerini ortadan kaldırmaktır. Mezoterapi  selülit tedavisinde altın standart olarak kabul edilmektedir. Mezoterapi ile kanlanması bozulan bölgede kan akımı artar, ödem çözülür ve yağ yıkımı artar. Böylece damarlara olan bası sonlanır, selülite neden olan kısır döngünün önüne geçilebilir. Karboksiterapi, ultrasound ve kavitasyon gibi tedavi yöntemleri de selülitli bölgedeki kanlanmayı artırarak dolaşımı düzenler. Yağ yıkımını artırırlar böylece selülit tedavisinde önemli etkileri vardır.

SELÜLİT TEDAVİSİNDE MEZOTERAPİ KAÇ SEANS UYGULANMALIDIR?

Selülit tedavisi için mezoterapi haftada 1 kez olmak üzere 8-10 seans arasında uygulanır. Selülitin tekrar etmemesi için ayda 1 kez olmak üzere tekrar edilmelidir.

Seanslara düzenli bir şekilde devam edildiğinde bölgedeki selülitlerde azalma veya erken dönemde ise tamamen yok olması, istenilen bölgede belirgin şekilde incelme ve zayıflama meydana gelir.