BOTOKS UYGULAMASI

Botoks sinir-kas iletim siteminde proteinleri bağlayarak asetilkolin denilen maddenin salınmasını engeller. Böylece, kasların geçici olarak hareket etmesini önler. Botoks  uygulaması nedeniyle hareket edemeyen kas bölgesinde, kasların sebep olduğu kırışıklık ve sarkmalar düzelir. Özellikle yaşlanma nedeniyle değil de mimiklere bağlı olarak kaş arası ve alın bölgesindeki kırışıklıklarda, botoks birkaç seans düzenli yapıldığında mimikler unutulacağından kalıcı olarak iyileşme gözlenir.

İlk olarak 1960'lı yıllarda şaşılık tedavisinde kullanılmıştır. 1989 yılında kozmetik amaçlı, deri kırışıklıklarının tedavisinde kullanılmaya başlanmıştır. Botulinum toksin tip A 2002 yılında kırışıklık tedavisinde FDA onayını almıştır, halen 73 ülkede kullanılmaktadır.

BOTOKS NASIL YAPILIR?

Botoks flakonlarda toz halinde bulunur. Belli miktarlarda doktorun yaklaşımına göre serum fizyolojikle sulandırılır. Bu serumdaki botolinum toxin maddesi çok küçük miktarda, kas içine enjekte edilerek, kırışıklıklara neden olan kasların rahatlaması sağlanır. Çok küçük miktarda ilaçlar çok küçük iğnelerle verildiğinden rahatsızlık hissi az olur. Pek çok hasta çok küçük bir acı hisseder. Anestezi gerektirmez. Botoks uygulamasından hemen sonra günlük yaşama geri dönülebilir. Uygulama sonrası küçük bombe ve noktalar birkaç saat içinde kaybolacaktır. Nadiren geçici olarak morarma ve kızarıklık görülebilir.

BOTOKSUN ETKİSİ NE ZAMAN BAŞLAR?

Botoksun etkisi uygulama yapıldıktan 2 gün sonra başlar 10 ila 15 gün içinde etkisi tamamen ortaya çıkar.

BOTOKSUN ETKİSİ NE KADAR SÜRER?

Botoksun etki süresi kişiden kişiye değişir. Çok fazla mimik yapanlarda özellikle tiyatro ve sinema sanatçılarında, cildi kuru olanlarda ve yaz aylarında botoksun etkisi daha kısa olmak üzere 3-6 ay arasında devam eder. Tekrar edilen uygulamalar ile daha kalıcı sonuçlar sağlanır. Botoks etkisi azalırken çizgiler daha az belirgin olarak ortaya çıkar. Eskisi kadar derin ve belirgin olmaz. Bu düzgün ve genç görünümü devam ettirmek ve kalıcı kılmak için en az 4-5 Botoks uygulaması gerekir. Tekrarlayan uygulamalar ile daha sonraları daha az tedaviler gerekebilir.

BOTOKS HANGİ DURUMLARDA UYGULANIR?

Botoks sadece estetik alanında değil, pek çok hastalığın tedavisinde de kullanılabilen bir ilaçtır. Serebral palsili çocuklardaki kas spazmı, şaşılık, fibromyalji bunlardan sadece birkaçıdır. Estetik anlamda ise genellikle;

• Göz çevresi kırışıklıkları

• Alın ve kaş arası mimik kırışıklıkları

• Dudak çevresi kırışıklıkları

• Boyun bölgesi kırışıklıkları

• Yanak sarkmaları

• Koltuk altı, avuç içi ve ayak tabanı terlemelerinde botoks tercih edilmektedir.

KOLTUKALTI, EL VE AYAK BÖLGESİNDE TERLEME TEDAVİSİ İÇİN KULLANILAN BOTOKSUN SONUÇLARI NASILDIR?

Koltukaltı terlemelerinde tedavi sonuçları son derece başarılıdır. El ayak terlemelerinde ise başarı oranı koltukaltı bölgesi kadar yüksek değildir. Koltukaltı bölgesinde kişilere göre değişmekle birlikte 4-9 ay arasında terleme kesilmektedir. Bazı hastalarımız senede 2 kez yaptırırken, senede 1 kez yaptırmanın yeterli olduğu hastalarımız da mevcuttur.

Eğer göz çevreniz genç yaşlardan itibaren gülerken aşırı kırışıyorsa, konuşurken veya bir şey okurken sürekli kaş çatma hareketi yapıyorsanız, alın çizgileriniz çok belirginse, kaşınız düşükse, yüzünüzde sarkmalar yeni başladıysa Botoks yaptırabilirsiniz. Botoks erişkin olan herkese uygulanabilir. Özellikle kaş çatma alışkanlığı olanlarda erken yaşlarda başlanabilir.

BOTOKS UYGULAMASI ÖNCESİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR NELERDİR?

Aspirin ve ağrı kesiciler, gingko, sarımsak veya ginseng, C vitamini kullananlarda morarma riski yüksektir. Eğer mümkünse tedaviden 5-7 gün önce bu ilaçların alınmamasında fayda vardır.

BOTOKS UYGULAMASI SONRASINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR NELERDİR?

Uygulama sonrasında ilk 3-4 saat boyunca cilt temizliği makyaj ve ağır egzersiz yapılmamalıdır. Bununla birlikte işlem sonrası 4 saat kadar yatmamalı ve öne doğru eğilmemelidir. 24 saat boyunca enjeksiyon yapılan alan ovuşturulmamalı veya masaj yapılmamalıdır. Pek çok hasta tedaviden hemen sonra günlük yaşamına ve işlerine dönebilir. Duş alınmasında ve normal günlük aktivitelerin yapılmasında sakınca yoktur.

BOTOKS KİMLERE UYGULANMAZ?

Botoks hamilelere, emzirenlere ve Myastenia gravis gibi kas hastalığı olanlara uygulanmaz. Bunun dışında herkese uygulanabilir.

BOTOKS UYGULAMASI SONRASINDA NE GİBİ YAN ETKİLER GÖRÜLEBİLİR?

Botoks çok fazla yan etkisi olan bir yöntem değildir. Genel olarak yapıldıktan sonra çok kısa süreli kızarıklık olabilir. Bazen yapılan bölgede birkaç gün sürebilen geçici morluklar olabilir. Çok  nadiren yapılış tekniğine bağlı veya Botoksun komşu kasları etkilemesine bağlı geçici asimetri veya göz kapağı düşüklükleri olabilir. Bu tür yan etkiler 1 ay içerisinde gerilemektedir.